نامه دادستان كشور به سازمان محیط زیست درباره خودرو های یورو4

نامه دادستان كشور به سازمان محیط زیست درباره خودرو های یورو4 به گزارش لوازم ورزشی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات این سازمان برای كاهش آلودگی هوا در كشور اظهار داشت: متاسفانه در مواردی محیط زیست قربانی سیاست های كلان می شود و ما بین بد و بدتر گیر كرده‎ایم.



عیسی کلانتری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا در کشور دو مساله کیفیت سوخت و خودرو های داخلی برای ما مهم می باشد، اظهار نمود: درحال حاضر وضعیت سوخت کشور نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و حدودا بیشتر از ۷۵ درصد بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۱۵ درصد آن بر مبنای استاندارد یورو ۵ تولید می شود. در سال های گذشته حتی نمی توان اظهار داشت که استاندارد سوخت، یورو ۳ بود چون که متوسط آلایندگی گوگرد در بنزین بیشتر از ۱۲۰PPM و متوسط آن در گازوییل بیشتر از ۹۰۰PPM گزارش شده بود.

وی افزود: حالا گوگرد موجود در بنزین و گازوییل به زیر ۵۰PPMو ۱۵۰PPM رسیده و دولت به صورت کلی برای بهبود کیفیت سوخت در کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گزاری نموده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه من پیش از این هم گفته بودم که ما نمی توانیم جلوی خودروسازها را بگیریم، خاطرنشان کرد: چندین سال است که پیگیر ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو۵ هستیم. به تازگی دادستان کل کشور نامه ای برای من فرستاده و گفته است که به علت تحریم ها خودروسازان نتوانسته اند که تکنولوژی های ارتقای استانداردها را وارد کنند، ازاین رو ما مجوز دهیم که با استاندارد یورو۴ خودرو ها عرضه شوند.
بین بد و بدتر گیر کرده ایم
کلانتری با اشاره به اینکه ما بین بد و بدتر گیر کرده ایم، اظهار داشت: خودروسازان می گویند که به علت تحریم ها امکان وارد کردن کاتالیست را ندارند. در این شرایط سازمان محیط زیست یا باید خودروسازی را تعطیل کند یا مجوز دهد که با استانداردهای قبلی خودرو ها تولید شوند. خودروسازان نمی توانند کاتالیست را در داخل تولید کنند چون باید موادی را وارد کنند که نمی توانند، در نتیجه سرهم بندی می کنند.

معاون رئیس جمهوری ضمن بیان اینکه مشابه این مساله در مورد سوخت هم وجود دارد، اظهار نمود: وزارت نفت می گوید که اگر می خواهیم پالایشگاه ها کار کنند و و سوخت مردم را تولید کنند ناچاریم که ۲۵ درصد مازوت تولید نماییم. پیش از این ما مازوت را صادر می کردیم اما درحال حاضر به علت تحریم امکان صادر کردن آنرا نداریم. از طرفی وزارت نفت می گوید که مخازن برای انباشت مازوت پر شده است و در شرایط فعلی یا باید نیروگاه ها آنرا مصرف کنند یا در صحرا رها شود و یا پالایشگاه تعطیل شود.

کلانتری اضافه کرد: در شرایط عادی می توان برای این گونه موضوعات فشار آورد اما در شرایط فعلی آیا می توانم بگوییم پالایشگاه را تعطیل کنید و سوخت مردم را قطع؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال جاری طی هفته های ابتدایی فروردین با وجود آنکه تعطیل بود و شیوع کرونا هم قرنطینه ای را بوجود آورده بود، در برخی از استان ها با آلودگی هوا روبرو بودیم که علت آن مصرف مازوت در نیروگاه ها بود. متاسفانه بیشتر از یک سال است که مجبوریم در حوزه محیط زیست بین بد و بدتر انتخاب نماییم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فشارهای موجود در دولت و جاهای دیگر، در خصوص اینکه " می خواهید به علت عدم رعایت استاندارد یورو۵ جلوی تولید خودرو را بگیرد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را بیکار کنید" در عین حال اظهار داشت: در مواردی محیط زیست قربانی سیاست های کلان می شود اما در جاهایی دیگر مانند ارتقای کیفیت سوخت توانستیم خوب عمل نماییم و این یکی از افتخارات دولت می باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه سال قبل گوگرد بنزین در تهران حدود ۲۰۰PPM و حدود ۴ برابر فراتر از حد مجاز بود و چه طور علیرغم این گفته می شود که سوخت کشور بر مبنای استاندارد یورو۴ و ۵ است، توضیح داد: آنچه برای ما مهم می باشد متوسط آلایندگی بنزین و گازوییل است. امکان دارد چند تانکر حامل سوختی با سولفور بیشتر از ۳۰۰PPM هم داشته باشند ولی متوسط سولفور ما در بنزین و گازوییل زیر ۵۰PPMو ۱۵۰PPM است. دو سال قبل در مشهد گازوییلی با سولفور بالای ۱۱۰۰۰PPM داشتیم اما حالا چنین گزارشاتی نداریم.

کلانتری افزود: این اتفاق یک شبه نیفتاده است. ساختن یک پالایشگاه در کشور حداقل پنج سال زمان می برد و به ارز، روابط سیاسی و نبود تحریم ها نیاز دارد. متاسفانه بخشی از دستگاه های اجرایی کشور گرفتار تحریم ها و سیاست های کلان هستند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی بخشی از مسائل جامعه است و باید به جامعه به صورت کلی نگریسته شود، خاطرنشان کرد: اگر فقط صرفاً محیط زیست مهم باشد من می توانم کارخانه خودروساز را ببندم و تعداد زیادی را بیکار کنم. نخستین مساله اینکه ما اگر فکر می کردیم مستقل شویم همه چیز خوب می شود، مسائل زیست محیطی است.
روی ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو۵ ایستاده ایم
کلانتری در انتها با تاکید بر اینکه ما روی ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو۵ ایستاده ایم، اظهار داشت: سال جاری فقط به حدود ۱۲۰۰ خودروی یورو۴ که پارسال تولید شده ولی به دست متقاضی نرسیده بودند، مجوز عرضه دادیم. مابقی خودروهایی که می خواهند سال جاری تولید شوند باید استانداردهای یورو۵ را دریافت نمایند.



منبع:

1399/04/03
16:29:31
5.0 / 5
2720
تگهای خبر: تیم , دستگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
لوازم ورزشی
لوازم ورزشی
varzeshtools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم ورزشی محفوظ است

لوازم ورزشی

لوازم و ادوات ورزشی