از جنجال در بارسلونا تا سكوت خبری در ایران

از جنجال در بارسلونا تا سكوت خبری در ایران لوازم ورزشی: شیوع ویروس كرونا علاوه بر ایجاد مشكلات فراوان در تقویم مسابقات فوتبال سبب شده زیانی جدی به درآمدهای لیگ های مختلف و تیم های اروپایی وارد شود و آنها را با چالشی جدی مواجه كند.



سپهر ستاری: تعطیلی مسابقات فوتبال به سبب شیوع ویروس كرونا برای برگزاركنندگان مسابقات و تیم های باشگاهی تبدیل به یك بحران بزرگ شده و آنها را با چالشی جدی مواجه كرده است. این اتفاق درآمدهای مختلف فوتبال را تحت تاثیر خود قرار داده و سبب شده بیشتر تیم ها برای جبران زیان ناشی از كرونا دست به دامن بازیكنان خود شوند تا با كاهش دستمزد قسمتی از این ضرر را جبران كنند.
كاهش درآمدهای باشگاه به مسائل مختلفی مانند حق پخش تلویزیونی، اسپانسر، بلیط فروشی و درآمدهای روز بازی ارتباط دارد كه در شرایط فعلی تیم ها این منابع را از دست داده اند و در صورت لغو كامل مسابقات اوضاع برای آنها بدتر از این هم خواهد شد و ممكنست تا 25 درصد از درآمدهای تیم ها را از آنها بگیرد. بیشترین خسارت وارد شده مربوط به لیگ انگلیس است كه مبلغی در حدود 1.2 میلیارد یورو را از دست خواهد داد و بعد از این لیگ، لالیگا با حدود 900، بوندسلیگا 700، سری آ با 600 و لیگ فرانسه با مبلغی در حدود 350 میلیون یورو قرار دارند.
در این بین باید به این نكته توجه داشت كه شبكه های پخش كننده بازی ها و اسپانسرها كار آسانی برای عدم پرداخت ندارند و باتوجه به توافق های قبلی نمی توانند به صورت یك طرفه تصمیمی اتخاذ كنند. در صورتیكه شبكه های پخش كننده به باشگاشه ها ضرر زیادی وارد كنند ممكنست از سال های بعد دیگر حق پخش به آنها داده نشود و هر تیم بازی ها را از شبكه و سایت اختصاصی خود پخش كند كه در آن صورت به شبكه های دیگر صدمه ای جدی وارد خواهد شد.
مشكل دیگری كه این روزها گریبان تیم های بزرگ اروپایی را گرفته لغو شدن تورنمنت های دوستانه قبل از آغاز فصل است. هر ساله تیم های اروپایی در زمان پیش فصل با حضور در كشورهای مختلف و انجام بازی های دوستانه سود هنگفتی كسب می كردند كه احیانا امسال قسمتی از آنرا از دست بدهند. بطور مثال قرار بود در تابستان تیم های رئال مادرید و بارسلونا در كشور آمریكا به مصاف هم بروند كه اعلام گردید این بازی لغو شده است.
علاوه بر كاهش درآمدها، اتفاق دیگری كه باشگاه ها را با مشكل مواجه خواهدنمود كاهش ارزش بازیكنان و سهام باشگاه ها است. برمبنای پژوهش جدیدی كه گروه تحقیقاتی «رصدخانه فوتبال» مركز بین المللی مطالعات ورزشی (CIES) در سوییس انجام داده است، در صورتیكه لیگ های داخلی كشورها و همین طور لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، همانطور كه انتظار می رود دست كم تا اختتام ماه ژوئن تعطیل بمانند، ارزش تیم های حاضر در لیگ های برتر اروپا می تواند تا 35 درصد كم شود. به نوشته بی بی سی، برمبنای بررسی های این مركز معتبر كه مقرش در نوشاتل سوییس است، ارزش بازیكنان شاغل در پنچ لیگ بزرگ اروپا، یعنی اسپانیا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه، در صورتیكه تا اختتام ژوئن هیچ بازی ای انجام نشود، در مجموع 28 درصد كاهش می یابد و از 32.7 میلیارد یورو به 23.4 میلیارد یورو می رسد.
بیشتر بخوانید: سود هنگفت باشگاه های فوتبال امارات از كاهش دستمزدها
بحث كاهش دستمزدها در بعضی از تیم ها موجب جنجال زیادی شده ولی بازیكنان خیلی از تیم ها نیز به صورت داوطلبانه حاضر شدند دستمزد خودرا كاهش دهند تا دیگر كاركنان باشگاه در این شرایط سخت بتوانند حقوق خودرا دریافت نمایند. در كشور فرانسه یك مدل پلكانی برای كاهش دستمزدها طراحی شده است. بر طبق این مدل بازیكنانی كه در ماه بیش از ده هزار یورو دستمزدشان است، 20 درصد كمتر می گیرند و بازیكنانی با دستمزد بالای 100 هزار یورو هم باید از نصف حقوق خود بگذرند. در آلمان بازیكنان تیم هایی چون شالكه و وردربرمن به صورت داوطلبانه پیشنهاد دادند قسمتی از دستمزدشان كم شود و در تیم هایی چون دورتموند و بایرن مونیخ هم این مساله حل شده است. كادرفنی و بازیكنان دورتموند با كسر 20 درصدی قرارداد خود در صورت لغو كامل بازی ها و كاهش ده درصدی در صورت برگزاری بازی ها بدون تماشاگر موافقت كرده اند، اتفاقی كه می تواند تا حدود ده میلیون یورو هزینه های دورتموندی ها را كاهش دهد؛ در بایرن هم بازیكنان این تیم با كسر 20 درصدی موافق هستند. در سری آ صحبت از كاهش 30 درصدی قراردادها در صورت لغو كامل مسابقات است كه هنوز چیزی به تصویب نرسیده ولی بازیكنان تیم یوونتوس موافقت خودرا با عدم دریافت دستمزد چهار ماه اعلام نموده اند. اتفاقی كه به این باشگاه كمك می نماید مبلغی در حدود 90 میلیون یورو ذخیره كند.

در انگلیس موضوع به شكل دیگری پیش رفت؛ بعد از آن كه مذاكرات سازمان لیگ برتر با اتحادیه بازیكنان فوتبال انگلیس بر سر كاهش 30 درصدی قراردادها به نتیجه نرسید، بازیكنان لیگ برتری تصمیم گرفتند در كمپینی با «نام بازیكنان باهم» برای سرویس بهداشت ملی انگلیس كمك جمع كنند. كشور اسپانیا تا به امروز خبرسازترین كشور در ماجرای كاهش قراردادها بوده و این مساله حواشی زیادی را ایجاد كرده است. تیم رئال مادرید بعد از مذاكرات كاپیتان خود سرخیو راموس با بازیكنان خود بر سر كاهش 10 درصدی دستمزد به توافق رسید و مدیران تیم هایی چون اسپانیول و اتلتیكومادرید هم از كاهش 70 درصدی دستمزد بازیكنان در زمان تعطیلی خبر دادند. اتفاقی كه با بهره گیری از یك قانون خاص در این كشور رخ داد. در اسپانیا قانونی به نام «ارته» وجود دارد كه در آن به شركت های مختلف این اجازه داده می شود تا در شرایط بحرانی به شكل یك جانبه كاهش قرارداد را به كارمندان خود تحمیل كنند. در بارسلونا بعد از اینكه مدیران این تیم اعلام نمودند بازیكنان علاقه ای به كاهش دستمزد خود ندارد، لیونل مسی بعنوان كاپیتان این تیم در اطلاعیه ای این اتفاق را تكذیب نمود و اظهار داشت: « بازیكنان بارسلونا شرایط را درك می كنند و همیشه خواستار كاهش دستمزد خود بوده اند. ما نخستین كسانی بوده ایم كه هر زمان باشگاه از ما درخواستی داشته، به آنها كمك كرده ایم. برای ما جای تعجب دارد كه افرادی از درون باشگاه می خواستند ما را زیر ذره بین بگذارند یا برای كاری كه به وضوح از تمایل خود برای آن سخت گفته ایم ما را تحت فشار قرار دهند. زمان آن رسیده كه از جانب خود بگوییم كه علاوه بر كاهش 70 درصدی دستمزد خود در دوران تعطیلی، كمك های مالی دیگری هم انجام خواهیم تا داد تا كاركنان باشگاه بتوانند تمام حقوق خودرا دریافت نمایند.» حرف های مسی بار دیگر از وجود یك شكاف عمیق بین بازیكنان و كادر مدیریتی بارسلونا آگاهی داد كه در چنین موضوعی به خوبی خودش را نشان میدهد.
در اسپانیا قانونی به نام «ارته» وجود دارد كه در آن به شركت های مختلف این اجازه داده می شود تا در شرایط بحرانی به شكل یك جانبه كاهش قرارداد را به كارمندان خود تحمیل كنند.

علی رغم تمامی بحث های مربوط به كاهش درآمدهای تیم ها و كاهش دستمزد بازیكنان در كشورهای مختلف، در كشور خودمان هیچ گاه چنین صحبت هایی وجود ندارد. تیم های باشگاهی اساسا از درآمدهایی مانند حق پخش و روز بازی بی بهره هستند و بنا بر این نگرانی در این مورد ندارند كه تفاوت درآمدزایی در فوتبال ایران با سایر نقاط جهان را به خوبی نشان میدهد. هم چنین بازیكنان فوتبال در ایران هم تابه جال حرفی درباره كاهش دستمزد خود نزده اند و احیانا مطرح شدن چنین موضوعی هم واكنش تند آنها را به همراه خواهد داشت. البته بازیكنان تیم های مختلف همیشه مبالغی را باشگاه های خود طلبكار هستند و شاید به خاطر همین حاضر به كاهش دستمزد خود نشوند؛ هر چند ممكنست فیفا یا AFC راهكاری كلی و عمومی برای تمام كشورها ارائه كند كه در آن صورت كشور ما هم ناچار به پذیرش آن خواهد بود.

255 43


منبع:

1399/02/01
23:54:42
5.0 / 5
2974
تگهای خبر: بازی , بازیكن , باشگاه , تیم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
لوازم ورزشی
لوازم ورزشی
varzeshtools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم ورزشی محفوظ است

لوازم ورزشی

لوازم و ادوات ورزشی