چشم انداز ورزش در دهه پنجم انقلاب - ۲

فائقی: مدیریت به شیوه پوتین كنار گذاشته شود

فائقی: مدیریت به شیوه پوتین كنار گذاشته شود لوازم ورزشی: تاكید معاون فنی سازمان تربیت بدنی بر این است كه در دهه پنجم انقلاب به ۵ محور اصلی در ورزش باید توجه ویژه شود كه كنار گذاشتن مدیریت به شیوه پوتین یكی از مهمترین‎ها است.



خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: ورزش ایران در حالی پنجمین دهه خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی را پیش رو دارد كه طی چهار دهه گذشته دستاودرهای زیادی در سطوح مختلف داشت. این دستاوردها كه گسترده شدن حضور ورزشكاران در میادین آسیایی و جهانی و همچون المپیك، مدال آوری در رویدادهای مختلف، میزبانی مسابقات بین المللی، توسعه ورزش بانوان و مهیا شدن شرایط برای اعزام بین المللی آنها در كنار توسعه عمرانی همچون آنها به حساب می آید، مویدِ وضعیت متفاوت ورزش ایران و حركت رو به جلو آن نسبت به پیش از انقلاب است.
البته كه شكی نیست هنوز ورزش ایران با وضعیت ایده آلِ ممكن فاصله بسیاری داشته و احیانا راه های نرفته زیادی دارد كه باید برای طی كردنِ هدفمند آنها طی سال های آینده برنامه ریزی داشته باشد.
دهه پنجم انقلاب اسلامی می تواند بهترین بهانه و فرصت برای دستیابی به خیلی از اهداف محقق نشده باشد به شرطی كه از تمام آزمون و خطاهایی كه ورزش طی چهار دهه گذشته انقلاب داشته برای این دهه و پیمودن نتیجه بخش تر آن استفاده نمود.
یكی از مدیران پیششین ورزش ایران تاكید دارد كه این مهم نیازمند نیازمند حركت بر مبنای ۶ محور كلی است. به قول وی یكی از مواردی كه باید برای این دهه ورزش موردنظر باشد دوری از مدیریت به شیوه «پوتین» است كه در بعضی رشته ها وفدراسیون ها دیده می شود.
ورزش ایران دوره گذار خوبی را طی چهار دهه سپری كرد
سعید فائقی كه در دولت هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، معاون فنی سازمان تربیت بدنی بود در گفتگو با خبرنگار مهر پیشنهاداتش برای دهه پنجم انقلاب اسلامی را با اشاره به دستاوردهای به دست آمده طی چهار دهه گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: ورزش ایران دوره خوبی را در گذر از یك جامعه و ورود به عصر جدید سپری نمود. طوری كه در نخستین حضور در حوزه قهرمانی موفق عمل كرد. بازی های آسیایی دهلی نو نخستین رویداد در عرصه قهرمانی پس از انقلاب بود كه كاروان ایران در آن شركت داشت. كاروان ایران با حداقل ورزشكار در این بازی ها شركت كرد اما تقریباً در خیلی از رشته ها مدال آور شد.
وی با یادآوری اینكه ورزش در دوره جنگ تحت تأثیر خیلی از اتفاقات آن دوره بود، اشاره كرد: حتی در این دوره هم ورزش حضوری قابل توجه داشت طوری كه از خیلی از مكان های ورزشی برای آماده سازی و خدمات جنگی استفاده می شد و حتی خیلی از ورزشی ها اعزام به مناطق جنگی را در برنامه داشتند.
فائقی با یادآوری اینكه پس از جنگ دوره بازسازی در تمام عرصه ها آغاز شد، خاطرنشان كرد: ورزش در این عرصه و بازه زمانی هم عملكرد خوبی داشت. ورزشگاه های صدمه دیده از جنگ خیلی سریع مورد بازسازی قرار گرفتند و در عین حال زیربناهای ورزش، گسترده تر شدند طوری كه سرانه ورزش سه تا چهار برابر و در بعضی موارد ۱۰ برابر شد.
به گفته وی، توفیقات به دست آمده در عرصه ورزش بانوان هم جزو دستاوردهای انقلاب است كه باید همیشه مورد توجه باشد. در این عرصه زیرساخت های ویژه ورزش بانوان توسعه پیدا كرد و ورزشكاران ایران در میادین بین المللی مدال آور شدند.
این مدیر پیشین ورزش ایران با اشاره به اینكه در حوزه تربیتی و آموزشی هم گام های بلندی در ورزش برداشته شده، تاكید كرد: امروز ۱۸۰۰ دانشگاه تربیت بدنی در سراسر كشور فعالیت دارند در حالیكه پیش از انقلاب همه فعالیت های ورزشی به یك موسسه عالی ختم می شد. با همه اینها برای پنجمین دهه انقلاب و كسب نتایج بهتر باید به محورهایی توجه بیشتر داشت.
برای دهه پنجم به پنج محور توجه ویژه شود
سعید فائقی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه به زعم بنده فعالیت های مورد توجه برای ورزش در دهه پیش رو باید در ۶ محور كلی خلاصه شود، به هر یك از آنها اشاره نمود و اظهار داشت: در صورت برداشتن گام های اساسی و درست در هر یك از این محورها می توان امیدوار بود كه آخر پنجمین دهه انقلاب با رقم خوردن دستاوردهایی به مراتب بزرگتر از چهار دهه قبل همراه خواهد شد.
محور اول: تكلیف ورزش قهرمانی مشخص شود
وی اضافه كرد: برای آغاز دهه پنجم انقلاب باید تكلیف ورزش حرفه ای مشخص شود. به هر حال فعالیت های ورزشی در ایران به نام ورزش آماتور شروع شد در حالیكه امروز ورزش جهان در راه قهرمانی حركت دارد. ازاین رو در ایران هم باید برای ورزش حرفه ای و قهرمانی یك قانون نوشته شود تا برپایه آن فعالیت ها پیش رود.
محور دوم: سازمان دهی وضعیت باشگاه ها
موضوع دیگری كه باید برای این دهه مورد توجه قرار گیرد، سازماندهی وضعیت باشگاه هاست و اینكه نظام باشگاهی قانونمند شود. فائقی با اشاره به این مورد افزود: ركن فعالیت در تمام رشته ها، باشگاه ها هستند در حالیكه ما در باشگاه داری ضعف های زیادی داریم كه دلیل خیلی از مشكلات عمده ورزش هم هستند. برای باشگاه ها و باشگاه داری هم باید حركت قانونمند را آغاز نماییم.
محور سوم: ورزش وارد بورس شود
معاون فنی سازمان تربیت بدنی وقت با تاكید بر اینكه برای فعالیت های اقتصادی ورزش هم باید برنامه ای عرضه شود، صحبت های خویش را ادامه داد و تصریح كرد: امروز در بورس هیچ جایی برای ورزش تعریف نشده است. در حالیكه فعالیت در این عرصه ارتباط مستقیم با ورزش حرفه ای و قهرمانی دارد. در خیلی از كشورها همین فعالیت زمینه ساز رشد و ترقی است در حالیكه در ورزش ایران مغفول مانده است.
محور چهارم: تربیت مدیرانی بین المللی و حرفه ای
وی چهارمین محوری كه باید در دهه پنجم انقلاب مورد توجه بگیرد را تربیت مدیران توانمند عنوان نمود و در این مورد اینگونه توضیح داد: اگر تا به امروز خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال به نتیجه نرسیده به این علت است كه ورزش به دست مدیران اهلش نبوده و نیست و دلیل دیگر این است كه ما در تربیت مدیران، ضعف داشتیم. برای این دهه انقلاب باید مدیرانی تربیت شوند كه حرفه ای، جهان تراز و بین المللی باشند. بتوانند بنگاه داری كنند و مدیریت ورزش را به صورت حرفه ای انجام دهند.
ورزش از سیاسیون گرفته شود
فائقی در این رابطه افزود: علاوه بر این باید ورزش را به دست اهلش بسپاریم. باشگاه ها اگر توسط مدیران اهل تأسیس شوند، فعالیت مستمر و بهتری خواهند داشت. وقت آن رسیده كه ورزش را از سیاسیون گرفته و به ورزشی ها بسپاریم و این گونه به ثبات مدیریتی برسیم. اینكه ورزش برای یك مدت خیلی طولانی به دست یك نفر باشد، درست نیست. درستش این است كه ورزش به دست اهلش باشد.
مدیریت به شیوه «پوتین» را كنار بگذاریم
«یعنی شما با مدیریت مستمر و مدت دار در ورزش مخالف هستید؟» وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر، اظهار داشت: اعتقاد دارم در ورزش ایران هیچ مدیری نباید حداكثر بیشتر از دو دوره چهار ساله مدیریت داشته باشد. چون تمام توانمندی هایش را در همین ۸ سال نشان داده است و برای سالهای پس از آن چیزی برای نمایش ندارد. ورزش باید از شیوه مدیریت پوتین، دور شود. اینكه وی بعنوان رئیس جمهور روسیه ۸ سال این عنوان را برعهده دارد، ۸ سال دیگر معاونش عهده دار آن می شود و دوباره خود مسئولیت می گیرد و این شیوه را به همین ترتیب ادامه می دهند.
«منظور شما شیوه مدیریتی در بعضی از فدراسیون ها مثل فوتبال است كه پس از علی كفاشیان، مهدی تاج ریاست را به عهده گرفت؟» وی اظهار داشت: من نمی خواستم مستقیم اشاره كنم اما شما مبحث را شفاف عنوان كردید. ورزش اگر می خواهد موفق تر از ۴ دهه قبل باشد، باید از این شیوه مدیریتی دوری كند.
محور پنجم: توجه به زیرساخت ها با سپردن مسئولیت ورزش همگانی به شهرداری ها
سعید فائقی پنجمین و آخرین محور مورد نظر خود برای ورزش و دهه پیش رو را توجه به زیرساختها عنوان نمود و اظهار داشت: در این زمینه وضعیت خوبی نداریم. به نظرم باید نگاه همگانی به ورزش داشت. پیشنهادم این است كه مدیریت ورزش همگانی به شهرداری ها و دهیاری ها سپرده شود تا آنها در برنامه های خود و برای توسعه زیرساخت ها در مناطق و شهرها برنامه ریزی كنند. البته كه
ااین مبحث نیازمند تعامل میان وزارت ورزش و این نهادها است اما واقعاً اگر همه مسئولیت ها در همه حوزه ها و زمینه ها به گردن وزارت ورزش باشد كاری از پیش برده نخواهد شد. در موردی مثل زیرساخت ها باید بین وزارت ورزش و این گونه نهادها تعامل باشد.
محور ششم: ورزش متكی به بودجه دولتی نباشد
وی در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان كرد: خیلی ها بودجه را عاملی تعیین كننده عنوان می كنند. شكی نیست كه مباحث مالی در پیشبرد اهداف بی تأثیر نیست اما مسلم است كه وضع اقتصادی كشور در این زمینه كاملاً تعیین كننده است. به هر حال كشور ما هم مثل خیلی از كشورها در هر مقطعی مشكلات مالی خویش را دارد. ازاین رو نمی توان و نباید به بودجه دولتی متكی بود. ورزش باید از راه مردم اداره شود. با حمایت دولت، ورزش حاكمیتی می ماند كه خیلی پسندیده نیست.

1397/12/06
14:45:45
5.0 / 5
4330
تگهای خبر: آموزش , استقلال , المپیك , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
لوازم ورزشی
لوازم ورزشی
varzeshtools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم ورزشی محفوظ است

لوازم ورزشی

لوازم و ادوات ورزشی